V tomto článku sa dozviete, ako si efektívne zvoliť správne kľúčové slová pre vašu PPC reklamu a prečo je výber takto zvolených slov dôležitý pri nastavení zhody vo vyhľadávaní.
Obsah článku:
- PPC reklama v skratke
- Kľúčové slová a prečo sú dôležité?
- Typy kľúčových slov v PPC reklame
- Ako vhodne vybrať kľúčové slová pre PPC reklamu?
- Typy zhody kľúčových slov
PPC reklama v skratke
PPC reklama (Pay Per Click, doslova platba za klik) patrí medzi platené formy internetovej reklamy, za ktorú inzerenti (prevádzkovatelia web stránok alebo poverená agentúra) platia pri každom jednom kliknutí užívateľa na ich reklamu. Ide tiež o cielený a zároveň najrýchlejší spôsob zverejňovania reklamných odkazov vo vyhľadávačoch ako napríklad Google, Seznam, Yahoo alebo Bing, vďaka ktorému môžu inzerenti zobrazovať svoju reklamu na platených miestach vo výsledkoch vyhľadávania za účelom rozšírenia svojej zákazníckej základne. Inak povedané, PPC je vo svojej podstate istým druhom aukcie reklám na internete, ktorá umožňuje inzerentom, aby „dražili“ umiestnenie svojej reklamy na najvyššom mieste na stránke s výsledkami Google. Vždy, keď užívateľ klikne na reklamu a je presmerovaný na webstránku, ktorá je prepojená s danou reklamou, inzerent za tento úkon musí platiť určitý poplatok. Výhodou PPC reklamy je, že umožňuje inzerentom osloviť ich cieľovú skupinu zákazníkov a pri PPC kampaniach je možné rýchlo vidieť výsledky, porovnávať a vyhodnocovať dáta.
Pre tých z vás, ktorí už majú skúsenosti s PPC reklamou alebo s ňou chcete začať, je dôležitých hneď niekoľko vecí. Alfou a omegou úspešnej PPC reklamy je nastavenie vašej reklamy a vstupných stránok tak, aby to, čo ponúkate, bolo relevantné pre vašu cieľovú skupinu. Pri používaní PPC reklamy je preto dôležité myslieť strategicky a dôkladne si premyslieť, aké kľúčové slová zadáte do svojich kampaní, aby vám následne zabezpečili relevantnú návštevnosť na webe a prispeli tak ku generovaniu konverzie, či už ide o samotný nákup produktu, alebo napríklad vyplnenie kontaktného formulára.
Získanie nových zákazníkov väčšinou niečo stojí. Ak teda chcete správne investovať peniaze do PPC reklamy, tu je niekoľko tipov, ktorými by ste sa mali riadiť:
- ujasnite si, aká je vaša cieľová zákaznícka skupina
- ujasnite si, koľko chcete investovať za každý preklik na vašu webstránku
- urobte dôkladný prieskum o aktuálnom stave návštevnosti na vašej web stránke
- vyberte správne a hlavne relevantné kľúčové slová pre vašu reklamu
- konkurencia nikdy nespí, je preto dobré mať prehľad o tom, čo robí, aby ste si pred ňou mohli udržať náskok!
Kľúčové slová a prečo sú dôležité?
Prejdime však k samotným kľúčovým slovám, ktoré sú základom všetkého, čo sa týka PPC reklamy. O čo vlastne ide? Jedná sa o základný prvok posudzovania relevantnosti výsledku vyhľadávania k fráze, ktorú zadal užívateľ. Pomocou nástrojov na vyhľadávanie kľúčových slov, ako je napríklad Google Keyword Planner, nájdete relevantné kľúčové slová so štatistikami o objeme vyhľadávania daných slov a priemernou cenou za kliknutie. Keď budete mať pripravené príslušné kľúčové slová, vytvoríte reklamu a nastavíte jej cielenie.
Typy kľúčových slov v PPC reklame:
- branded key words (kľúčové slová týkajúce sa značky):
sú to najcennejšie slová vo vašom PPC arzenáli, lebo sú to slová, ktoré zahŕňajú vašu vlastnú značku. Tento druh slov je finančne nenáročný a má veľmi vysoké skóre, čo sa týka miery prekliknutia a konverzného pomeru. Tieto výrazy zvyčajne zadajú do vyhľadávača užívatelia, ktorí sú v poslednej časti predajného lievika, hľadajú vás rovno podľa vašej značky a s najväčšou pravdepodobnosťou si niečo kúpia.
- short tail keywords (všeobecné slová):
Sú to jednoduché a všeobecne pojmy ako napríklad tenisky alebo opravár, ktoré nám jednoznačne neprezradia užívateľov úmysel – môže si napríklad len prehliadať rôzne typy tenisiek. Ak si vo svojich nastaveniach zvolíte príliš všeobecné slová, je možné, že návštevnosť na vašej stránke rapídne vzrastie, pretože takýto druh slov vyhľadáva na internete veľké množstvo ľudí. Zároveň však narastie aj miera predčasného odchodu užívateľov z vašej stránky, pretože váš web sa týka napríklad trekových tenisiek, preto do výberu kľúčových slov zaraďte viac špecifické slová, ktoré váš web lepšie zadefinujú a vyhľadávačom napovedia, na čo sa presne orientujete.
- long tail keywords (tzv. kľúčové slová s dlhým chvostom):
Sú to dlhé kľúčové slová (viacslovné pojmy), alebo aj konkrétne frázy, v podstate sú tieto slová opakom short tail keywords. Príkladom sú tenisky na futbal, alebo oprava televízora Sencor. Sú špecifické, konkrétne a odhaľujú zámer užívateľa. Majú väčšiu pravdepodobnosť vykonať želaný cieľ inzerenta a tou je vyššia miera konverzie. Na druhej strane majú nižší objem vyhľadávania a obmedzené zobrazenia.
- konkurenčné kľúčové slová:
Je vhodné vyčleniť si rozpočet aj na konkurenčné kľúčové slová – to vám umožní dostať vašu značku a ponuku k užívateľom, ktorí hľadajú produkty alebo služby vašej konkurencie. Hoci na začiatok to nemusí byť úplne najlepší spôsob, pretože sú častokrát veľmi drahé a pokiaľ váš produkt nespĺňa požiadavky užívateľa, ktorý už môže byť rozhodnutý pre konkurenčný produkt, je to pre vás investícia navyše. Jedine, že by ste mali dobrú konkurenčnú výhodu, ktorá ho presvedčí uskutočniť konverziu práve na vašom webe.
- negatívne kľúčové slová (tzv. vylučujúce kľúčové slová)
Používajú sa na vylúčenie zobrazovania vašich reklám vo vyhľadávaniach, ktoré nie sú relevantné pre váš biznis. Povedzme, že v elektronickom obchode predávate maratónsku bežeckú obuv, ale nie obyčajnú bežeckú obuv, tú teda môžete vylúčiť zo svojich reklám, čo je dôležité, pretože inak by ste museli platiť aj za kliknutia, ktoré nie sú relevantné.
V rámci konceptu KS je dobré vedieť rozdiel medzi základnými slovami (core keywords), a slovami, ktoré modifikujú tieto slová (modifiers).
- core keywords– sú to základné slová, a teda najhlavnejšie pojmy, napríklad: tenisky, alebo tenisky na beh.
- modifiers– užívateľ často pridá slovo alebo pojem, ktorý následne modifikuje vyhľadávanie, ako napríklad slovo lacné vo fráze: lacné tenisky na beh. Ďalší známy modifier je aj slovo v okolí, ako napríklad: obchod s teniskami v okolí.
Ako vhodne vybrať kľúčové slová pre PPC reklamu?
Ak napríklad podnikáte v oblasti inštalatérskych prác, a máte nastavené nasledujúce slová, v podstate vsádzate na jedno kľúčové slovo:
- inštalatérsky servis
- inštalatérske práce
- inštalatérska spoločnosť
- najbližší inštalatérsky servis
Pre tých z vás, ktorí ste noví v oblasti PPC, možno tieto frázy predstavujú štyri rôzne typy kľúčových slov, ale v skutočnosti ide o jedno slovo – inštalatérstvo. Skúste sa skôr zamerať na to, ako nájsť nový zoznam kľúčových slov v celom spektre toho, čo ponúkate, napríklad:
- oprava žľabov
- prasknuté vodovodné potrubie
- oprava ohrievača vody
- zariadenie na zneškodňovanie odpadu
Aj keď sa jednoznačne nedá potvrdiť, aký je užívateľov úmysel vyhľadávania, slová, ktoré zadá do vyhľadávača, vás vedia naviesť na to, kde sa asi nachádza na jeho ceste k nákupu. Správne vybrané kľúčové slová môžu výrazne dopomôcť k úspešnosti vašej kampane a tiež k návratnosti vašich investícii. Dobre organizovaná PPC reklama by preto mala obsahovať rôzne typy kľúčových slov s rôznym zámerom. Vďaka správnemu zoskupeniu a organizácii kľúčových slov budete môcť úspešnejšie zacieliť na cieľového užívateľa, čím zlepšujete skóre kvality a znižujete svoje náklady.
Ako na to? V prvom rade je dôležité sa zamyslieť nad tým, čo ponúkate na vašej webovej stránke, čoho sa týka, čo sa na nej nachádza, a akí návštevníci k vám chodia (resp. čo ich zaujíma). V tomto vám tiež môže pomôcť Google Analytics, kde môžete nájsť „popis“ vášho zákazníka, z akého zdroja návštevnosti prišiel, atď. Tiež je pre vás potrebné zistiť, akým spôsobom vyhľadáva sortiment na webe, či už ide o produkty, služby, alebo informácie, ktoré ponúkate a následne prispôsobiť svoje nastavenia tak, aby vám to uľahčilo cestu k vašej cieľovej skupine skôr, ako vás predbehne konkurencia.
Vysvetlime si to na ďalšom príklade. Povedzme, že máte web stránku, na ktorej predávate rôzne druhy a typy klavírov a ste známy hlavne preto, že vo svojom sortimente ponúkate aj digitálne klavíre. Užívatelia vás pravdepodobne budú hľadať pod pojmom digitálny klavír, pretože toto kľúčové slovo najlepšie odráža to, na čo sa špecializujete. Pri výbere kľúčových slov sa teda skúste vžiť do role užívateľa – aké slová asi zadá do vyhľadávača, aby vás našiel? Vyberte si slová, ktoré sú špecifické pre to, čo ponúkate a spresnia výsledky vyhľadávania.
Typy zhody kľúčových slov
Jednou z vecí, ktoré by ste mali vedieť o kľúčových slovách, je aj to, že medzi nimi existujú rôzne typy zhody. Podľa toho, v akom type zhody sa vaše kľúčové slovo nachádza, sa bude aj správať. Všeobecne existujú štyri rôzne typy zhôd.
- Voľná zhoda
Voľná zhoda je v podstate odchýlka kľúčového slova a najširšia možná množina slov všetkého, čo je príbuzné s daným kľúčovým slovom, napríklad synonymá, príbuzné výrazy, príbuzné produkty, preklepy, množné aj jednotné číslo. Ak chcete pridať kľúčové slovo vo voľnej zhode, jednoducho ho pridajte tak ako je, napríklad prášok. Vyberte si celkovú oblasť, na ktorú chcete zacieliť kľúčové slovo, berte však aj do úvahy to, že Google môže vaše kľúčové slovo modifikovať, niekedy na úplne iné vyhľadávanie, ako ste predpokladali. Napríklad slovo s voľnou zhodou prášok môže tiež zobrazovať reklamy na vyhľadávania ako proteínový prášok alebo prací prášok. Výhodou kľúčových slov s voľnou zhodou však je, že získavajú oveľa väčší počet zobrazení, resp. kliknutí, ako akýkoľvek iný typ zhody. Má to však aj svoje nevýhody a to v tom, že mnoho vyhľadávaní (a následne veľa kliknutí) môže pre vás predstavovať väčšie náklady, keďže je tu väčšie riziko, že pri takomto zadaní bude aj veľa irelevantných vyhľadávaní.
- Voľná zhoda, upravená (modifikovaná)
Funguje na takom princípe, že pridáte ďalšie kľúčové slovo ako modifikátor voľnej zhody. Pridajte ho napr. vo forme +proteín, ak chcete mať zhodu pri slove proteínový prášok. Výhodou modifikácie voľnej zhody je to, že máte oveľa lepšiu kontrolu nad tým, pod ktorými vyhľadávaniami sa budú vaše reklamy zobrazovať, pretože sú viac špecifické. Táto možnosť je veľmi dobrá na hľadanie nových kľúčových slov s dlhým chvostom. Vaše reklamy sa budú aj naďalej zobrazovať, hoci má užívateľom hľadaná fráza pridané ďalšie slovo (modifikátor), alebo odlišné poradie slov. Taktiež zachytáva pravopisné chyby. Na druhej strane, táto možnosť má aj svoje negatívne stránky, napríklad, že má nižší objem vyhľadávaní ako pri voľnej zhode.
- Frázová zhoda
Pri frázovej zhode musí vyhľadávanie obsahovať konkrétnu zadanú frázu, čiže slová v presnom poradí. Reklama sa zobrazí aj vtedy, keď užívateľ zadá slová pred alebo za danou frázou. Výhodou frázovej zhody je, že máte väčšiu kontrolu nad tým, na aké vyhľadávania sa zobrazí vaša reklama. Nevýhodou je však znížená miera vyhľadávania. Je oveľa viac obmedzujúci, ako modifikátor voľnej zhody, pretože ide o príliš konkrétne vyhľadávanie.
- Presná zhoda
Pri kľúčových slovách v presnej zhode máte väčšiu kontrolu na tým, na čo sa zobrazí vaša reklama, a teda zobrazí sa iba pri hľadaní výrazov, ktoré sa zhodujú s presným kľúčovým slovom alebo frázou. Jednou z výhod presnej zhody je jej riadenie kľúčových slov so zvýšenou mierou konverzie. Naopak, nevýhodou presnej zhody je, že má oveľa menší objem vyhľadávania vašich kľúčových slov. Nemôžete nájsť nové variácie alebo napr. kľúčové slová s dlhým chvostom.
Zdroje:
https://www.searchenginejournal.com/ppc-guide/keywords/#close
https://neilpatel.com/blog/introduction-to-search-marketing/