Založili ste si magazín alebo e-shop, vyladili jeho dizajn a teraz ste vo fáze, kedy sa snažíte prilákať to správne obecenstvo? Spôsobov ako ho skutočne získať existuje veľké množstvo – od optimalizácie pre vyhľadávače, cez propagáciu na sociálnych sieťach, až po obsahový marketing. Pod náporom všetkých tých informácií sa vám môže ľahko stať, že sa budete cítiť tak trochu zahltený.
Aj keď máte množstvo úloh a neviete, do čoho by ste sa mali pustiť skôr, určite venujte dostatočnú porciu svojho času analýze kľúčových slov. Ak jej totiž venujete dostatok pozornosti a urobíte ju správne, stane sa pre vás dokonalým vodítkom pri tvorbe obsahu vášho webu. Vďaka nej totiž úplne jasne uvidíte, aký obsah je potrebné tvoriť, a následne si vytvoríte plán, ktorý vás dostane presne tam, kam potrebujete.
Chytré nástroje pre časovú a finančnú úsporu
Manuálna analýza konkurencie a celého trhu, na ktorom sa pohybujete, rozhodne môže priniesť ovocie. Bohužiaľ, zaberie vám obrovské množstvo času a v prípade, že si s ňou neviete poradiť, výsledok by nemusel byť príliš efektívny. Samozrejme, máte možnosť si na tieto účely niekoho najať, avšak pre váš rozpočet by to mohlo znamenať relatívne veľkú záťaž vzhľadom na to, že stojíte ešte len na samom začiatku.
Preto sa pri vyhľadávaní relevantných kľúčových slov oplatí využívať online nástroje. S ich pomocou zistíte nielen to, na ktoré kľúčové slová by ste sa pri tvorbe obsahu mali zamerať, ale aj také informácie, ako je napríklad počet vyhľadávaní a informácie o vašej konkurencií. Každý nástroj však pochopiteľne ponúka iné funkcie a zdroje údajov a od toho sa logicky odvíja aj ich cena. Našťastie však nájdete aj také nástroje, ktoré vás nebudú nič stáť a na tieto nástroje sa v dnešnom článku zameriame.
1. Google Search Console
Ak už na vašom webe máte nejaké stránky a obsah, oplatí sa vám najprv zistiť, kde vo výsledkoch vyhľadávania v súčasnej dobe stojíte. K tomu vám dokonale poslúži nástroj Google Search Console, ktorý vám ukáže dáta v súvislosti s kľúčovými slovami, ktoré aktuálne používate.
V štatistikách Google Search Console sa dozviete, na akej pozícii ste sa v organickom vyhľadávaní daného kľúčového slova umiestnili, a tiež koľko ste získali impresií a preklikov za vybrané časové obdobie. Týmto spôsobom ušetríte najmä čas, keďže posilneniu konkrétnych kľúčových slov budete venovať len toľko času a energie, koľko skutočne vyžadujú.
Ak vám napríklad určité kľúčové slovo prináša veľa preklikov, ale vo vyhľadávaní ste na nižšej pozícii, bude pre vás prínosnejšie najskôr sa zamerať na posilnenie svojej pozície v súvislosti s týmto kľúčovým slovom namiesto toho, aby ste sa venovali ďalším.
2. AnswerThePublic
Akonáhle sa stanete tvorcom webu a tým pádom poskytovateľom informácií, produktov alebo služieb, môže byť pre vás problematické vcítiť sa do kože vášho cieľového užívateľa. Všetko čo ponúkate už pravdepodobne poznáte do najmenšieho detailu a preto len ťažko odhadnete, aké informácie sú pre vašu cieľovú skupinu skutočne relevantné. K tomu vás poslúži webová stránka AnswerThePublic.
Požitie je veľmi jednoduché – do vyhľadávania napíšete kľúčové slovo, na ktoré sa chcete zamerať, a on vám ukáže, aká slovné spojenia sa v tomto kontexte najčastejšie vyhľadávajú. Pre ľahkú prehľadnosť rozdeľuje výsledky na otázky typu „prečo, ako a kedy“ a kombinácie slov spojených určitou predložkou alebo ako porovnanie s iným slovom – v prípade slova v obrázku nižšie by to mohlo byť napríklad „vegan vs vegetarián„.
Pri vyhľadávaní si z ponuky vyberiete požadovaný jazyk vyhľadávania, medzi ktorými je aj slovenčina a následne si výsledky analýzy uložíte ako tabuľku alebo podľa potreby kedykoľvek slovo znovu vyhľadáte. Poslúži vám ako perfektná inšpirácia k tomu, akým témam sa na vašom blogu venovať, nakoľko budete spoľahlivo vedieť, že má o nich publikum skutočný záujem.
3. Google Trends
A opäť tu máme Google, avšak tentoraz so svojou bezplatnou platformou Google Trends. S jej pomocou máte možnosť zistiť, ako je určité kľúčové slovo populárne v rôznych obdobiach roka. Vďaka tomu môžete svoju obsahovú kampaň odštartovať práve vtedy, kedy je o danú tému najväčší záujem.
V grafe nižšie môžete napríklad vidieť výsledky pre výraz „black friday“. Ako môžeme pozorovať, ľudia vyhľadávajú informácie o tejto akcii zhruba mesiac pred jej začiatkom a ich záujem rastie až do doby, kedy skutočne nastane. Potom frekvencia vyhľadávania opäť klesá a opäť sa drží nízko. Znamená to teda, že ak sa do Black Friday chystáte zapojiť, mali by ste svoju propagačnú kampaň začať práve v období najväčšieho záujmu.
Pod grafom navyše nájdete aj mapu, ktorá vám ukáže, v ktorom regióne sa dané slovo vyhľadáva najčastejšie a naopak kde najmenej. To môžete neskôr vo svojej kampani zohľadniť a vďaka tomu osloviť presne tých divákov, ktoré potrebujete.
4. Keyword Sheeter
Ak vôbec netušíte, aké kľúčové slová by ste mali vyhľadávať, vyskúšajte Keyword Sheeter – ten vám pripraví toľko návrhov, že ani nebudete vedieť, čo s nimi. Stačí, keď do príslušného rámčeka napíšete relevantné kľúčové slová a kliknete na „Start sheeting“. Nástroj potom bude automaticky generovať kľúčové slová s rovnakým základom, a to o rýchlosti 1 000 kľúčových slov za minútu.Nevýhodou je, že k nim nedostanete žiadne ďalšie štatistiky, iba samotné návrhy.
5. Rank Tracker
Odhady sú v prípade kľúčových slov mnohokrát veľmi ťažké a hlavne nespoľahlivé. Aby ste skutočne našli to pravé orechové, musíte k tomu využiť niekoľko rôznych zdrojov – a s tým vám pomôže Rank Tracker. Na rozdiel od ostatných nástrojov, nefunguje online, ale musíte si ho stiahnuť. Za odmenu však dostanete pomerne široké spektrum funkcií, a to aj v bezplatnej verzií.
Prihlásenie prebieha cez Google Analytics, odkiaľ sa vám načíta nastavenie aj dáta, ktoré by ste pre analýzu svojho webu mohli potrebovať. Program síce nie je v slovenčine, ale pre slovenských užívateľov je veľmi dobre prispôsobený. Dáta a návrhy dostanete ako z Google, tak aj z českých/ slovenských vyhľadávačov, ako je Zoznam alebo Centrum.
Obrovská výhoda Rank Trackeru spočíva predovšetkým v tom, že si v ňom môžete vytvoriť databázu kľúčových slov, ktoré vás zaujímajú. Možno ich do databázy zapisovať ručne alebo pohodlne pridávať od konkurencie, ktorej kľúčové slová môžete taktiež vyhľadať priamo v programe.
Konkurenčné weby je navyše možné uložiť do zoznamu konkurentov a potom pohodlne porovnávať ich pozície vo vyhľadávaní. Týmto spôsobom ľahko odhalíte cesty, ktoré vás dostanú na vyššie priečky bez toho, aby ste museli vynaložiť príliš veľké úsilie.
6. Ubersuggest
Keď už si neviete rady, na ktorých kľúčových slovách pracovať, najlepšiu nápovedu získate u svojich najväčších konkurentov. Ich metriky si môžete ľahko vygenerovať pomocou online aplikácie Ubersuggest. Stačí do príslušnej kolónky zadať adresu webu, vybrať jazyk a po pár sekundách sa pred vami objaví kompletný prehľad o jeho návštevnosti, počte kľúčových slov a zoznam tých najúspešnejších. Kľúčové slová, ktoré vás zaujmú, si potom pomocou toho istého nástroja môžete aj vyhľadať a získať o nich ďalšie detailné informácie.
7. Google Keyword Planner
Každý, kto sa snaží zviditeľniť svoj web, by určite nemal prehliadať Google Ads Keyword Planner.. Príde totiž vhod ako v začiatkoch, kedy sa snažíte získať publikum, tak aj neskôr, keď stránky zaplníte obsahom. Má veľkú výhodu v tom, že sa používa ľahko a ťahá reálne dáta priamo z Google. Stačí do vyhľadávania napísať kľúčové slová, ktoré vás zaujímajú, a nástroj pre vás vytvorí prehľadnú tabuľku s priemernou frekvenciou vyhľadávania a mierou konkurencie a mimo to tiež návrhy s podobnými výrazmi.
8. Marketing Miner
Posledným užitočným nástrojom, ktorý si dnes predstavíme, je Marketing Miner. Síce sa jedná o platený nástroj, no ponúka aj bezplatnú verziu s obmedzenými funkciami, ktoré sú v začiatkoch viac než dostačujúce. Po zadaní vašej domény do príslušnej kolónky dostanete kompletnú analýzu návštevnosti, spätných odkazov a konkurencie.
Tu však schopnosti Marketing Minera nekončia. Okrem dôkladnej analýzy je možné s jeho pomocou vytvoriť zaujímavé reporty súvisiace s vami vybranými kľúčovými slovami. Z dlhého zoznamu možností si môžete vybrať, aké dáta sa v reporte objavia, takže nebudete zahltení informáciami, ktoré momentálne nepotrebujete.
Samozrejme existujú aj iné marketingové nástroje, ktoré môžete využiť. Čo sa týka kľúčových slov, veľa zaujímavých návrhov získate aj pomocou Keyword Tool, tam však už za dáta o vyhľadávaní budete musieť zaplatiť. Podobne je na tom tiež Ahrefs Keyword Explorer, ktorý už sa pohybuje vo vyššej cenovej kategórii, ale na druhú stranu vám poskytne naozaj pokročilé dáta, a to nielen čo sa týka kľúčových slov.