Algoritmus – slovo často spojené so sociálnymi sieťami. Mnoho ľudí ale nevie, ako vlastne algoritmus funguje. Zaujíma vás, prečo sa vám zobrazí konkrétny príspevok aj napriek tomu, že pre vás jeho obsah nie je pútavý? Ako a kedy sa vám príspevky zobrazujú? Všetky sa zobrazujú podľa určitých pravidiel, ktoré určuje práve algoritmus.
Myslíte si, že všetko robíte správne, no váš obsah sa dostane len k zlomku vašich sledovateľov? Ak chcete vo svete sociálnych sietí uspieť, mali by ste sa riadiť “pravidlami” algoritmu. Zistite, ako funguje, využite ho vo svoj prospech a získajte nové publikum.
V tomto článku sa dočítate, čo je algoritmus, ako funguje a ako ho správne využívať. Dozviete sa informácie o tom, aký algoritmus využíva napríklad Facebook, Instagram alebo LinkedIn.
Obsah článku:
- Čo je algoritmus?
- Algoritmus a Facebook
- Ako zvýšiť organický dosah príspevkov na Facebooku
- Algoritmus a Instagram
- Ako zvýšiť organický dosah príspevkov na Instagrame
- Algoritmus a LinkedIn
Čo je algoritmus?
Na začiatok je dôležité podotknúť, že algoritmus sa neustále mení a vyvíja. V jednoduchosti môžeme povedať, že algoritmus určuje, aké príspevky sa budú zobrazovať na vašej stene medzi novinkami. Určí to na základe toho, na aký obsah s najväčšou pravdepodobnosťou upriami pozornosť. Hlavným zámerom algoritmu je čitateľa zaujať natoľko, aby tam strávil dostatok času a rád sa na sociálne siete vracal.
Algoritmus má veľmi dôležitú úlohu – roztriediť obsah podľa toho, čo je pre vás zaujímavé a čo naopak nie je. On vlastne určí, akú pravdepodobnú hodnotu bude mať pre vás daný príspevok. Takto to urobí pri každom používateľovi Facebooku, Instagramu, Youtubu či LinkedInu.
Algoritmus a Facebook
Zobrazujú sa vám reklamy a príspevky, ktoré vás v skutočnosti vôbec nezaujímajú? Všetky príspevky, ktoré sa zobrazia, má na svedomí algoritmus. Na základe rôznych ukazovateľov a signálov algoritmus vyhodnotí relevantnosť určitého príspevku a následne vám ho zobrazí. Zopár základných ukazovateľov, ktoré by vám mohli pomôcť k dosiahnutiu lepších výsledkov:
- Hneď po zverejnení príspevku nastáva dôležitá chvíľa pre budúci dosah príspevku. Kľúčové je v krátkom čase získať čo najviac interakcií. Najlepšie v prvých minútach či hodinách. Čím viac interakcií získate hneď na začiatku, tým väčšiemu publiku sa na Facebooku zobrazí váš príspevok. Medzi základné interakcie, ktoré algoritmus hodnotí, patria jednoznačne komentáre, ďalej like a zdieľania.
- Sledujte nárast dosahu na určitom príspevku. Pokiaľ v časovom rozmedzí približne 24 hodín od zverejnenia získa váš príspevok veľký počet interakcií, môžete očakávať, že sa niektorým užívateľom budete ďalej zobrazovať ešte niekoľko dní potom.
- Algoritmus Facebooku si rád posvieti aj na celkový záujem užívateľov o vašu stránku. Vyhodnocuje to prostredníctvom toho, aká interakcia nastala na vašej stránke v minulosti.
- Facebook prikladá väčšiu váhu príspevkom od vašich priateľov ako príspevkom rôznych značiek. Je vyššia pravdepodobnosť, že vás viac oslovia svojou autentickosťou, a taktiež sa dá pozorovať engagement rate, čiže počet interakcí v porovnaní s počtom zhliadnutí. Dôležitosť prikladá aj príspevkom v rôznych udalostiach alebo skupinách.
Ako zvýšiť organický dosah príspevkov na Facebooku
V dnešnej dobe je na sociálnych sieťach mnoho konkurencie, ktorá tvorí kvalitný obsah. Vďaka tomu si užívatelia môžu vyberať, čomu venujú a naopak, čomu nevenujú svoju pozornosť. Organický dosah vychádza z toho, koľkým ľuďom sa zobrazí konkrétny príspevok, ktorý je bez platenej reklamy. Niektoré príspevky sú úspešnejšie, niektoré zas menej úspešné. Preto je potrebné sledovať priemerný dosah príspevkov. Dozviete sa, či vašu prácu robíte efektívne. Získate reálne informácie o tom, či sa vám priemer vašich výsledkov posúva dobrým alebo zlým smerom.
Ak chcete dosiahnuť, aby sa vaše príspevky zobrazovali väčšiemu počtu sledovateľov, je dobré sa čím skôr oboznámiť s fungovaním algoritmu.
- Tvorte jedinečný a autentický obsah. Vašich sledovateľov viac zaujme priateľský a pravdivý príspevok ako nejaká platená reklama. Keď napríklad vlastníte obchod s bicyklami, nesnažte sa konkrétny bicykel predať kvôli tomu, že má skvelé parametre. Skôr vašim sledovateľom povedzte, že sa bicykel stane ich verným a spoľahlivým spoločníkom pri objavovaní nových miest. Zaručene ich to zaujme viac. Taktiež sa nebojte ukázať, kto za danou značkou stojí.
- Vyskúšajte zaujať prostredníctvom videí. Reaguje na nich pomerne viac ľudí ako na klasické obrázky. Nezabudnite do nich vkladať titulky, aby si to vedeli pozrieť aj tí, ktorí momentálne sledujú bez zvuku. Video užívateľa na vašej stránke udrží dlhšie.
- Algoritmus Facebooku sleduje, či dostatočne komunikujete s vašimi sledujúcimi. Je dobré, ak na komentáre budete reagovať, pretože Facebook hodnotí počet, ale aj dĺžku komentárov.
- Pomerne veľký úspech majú facebookové skupiny a udalosti. V skupine svojich sledovateľov môžete osloviť rôznymi videami, tipmi alebo návodmi. Netreba sa báť využiť možnosť live vysielanie, kde môžete napríklad v živom prenose odpovedať na otázky vašich fans.
- Sledujte analytiku. Rozhodujúce sú interakcie. Monitorujte si časy, v ktorých ste dostali najviac like alebo komentárov, pretože presne vtedy sú vaši užívatelia aktívni. Príspevky pridávajte pravidelne, aby ste mali neustálu aktivitu. Odporúča sa publikovať minimálne 5 príspevkov mesačne.
Algoritmus a Instagram
Algoritmus Instagramu funguje podobne ako algoritmus ostatných sociálnych sietí. Trendy sa rýchlo menia, a preto je potrebné sa prispôsobovať vývoju. Vo svete Instagramu je konkurencia obrovská. Milióny profilov vám tvorí priamu alebo nepriamu konkurenciu.
Ak pochopíte základné princípy fungovania, zaručene sa vo feede vašich sledovateľov budete zobrazovať na vyšších pozíciách. Príspevky sa už nezobrazujú podľa dátumu pridania, ale podľa relevantnosti. Čím viac sa vaše príspevky budú zobrazovať, tým je väčšia pravdepodobnosť, že získate nových followerov. Úspech okrem like ovplyvňujú aj faktory ako sú zdieľania vášho obsahu užívateľom, ukladanie obsahu či dlhšie diskusie priamo pod vaším príspevkom.
Ako zvýšiť organický dosah príspevkov na Instagrame
Algoritmus Instagramu sleduje aktivitu sledovateľov na vašej stránke. Hodnotí, či sa užívateľovi príspevky páčia, alebo nie. Užívateľ môže na vašom príspevku zanechať like, komentovať ho a v lepšom prípade si ho aj uložiť, aby sa k nemu mohol vrátiť neskôr. Pri videách to funguje trošku inak – algoritmus zmeria časový úsek, v ktorom ste pozerali video a na základe toho vyhodnotí, či konkrétne video upútalo vašu pozornosť, alebo nie.
- Preferujete prezeranie fotiek, alebo radšej videí? Zameriavate sa na reklamné príspevky alebo vás viac oslovia obrázky vašich priateľov? Algoritmus všetky tieto informácie pozná a vďaka ním vám pripraví skvelý výber, ktorý sa zobrazí vo feed-e. Je viac ako pravdepodobné, že vám algoritmus Instagramu ponúkne príspevky, s ktorými ste už kedysi interagovali.
- Ďalším zásadným parametrom je správne načasovanie pridania príspevku. Ak sa chystáte príspevok pridať, je dôležité, aby boli práve vtedy vaši sledovatelia online. Spravte si krátky prieskum a podľa zistených dát si nastavte časy pridávania príspevkov.
- Pútavým parametrom, ktorý pritiahne pozornosť, môže byť aj zaujímavý príbeh. Je to jeden zo spôsobov, ako môžete osloviť a komunikovať s vašimi sledovateľmi. Príbehy na Instagrame sú plné interaktívnych funkcií. Napríklad si môžete pre vaše publikum pripraviť kvíz s možnosťou hlasovania alebo sa ich viete opýtať rôzne otázky, na ktoré vám vedia priamo odpovedať. V príbehu môžete využiť označenia aktuálnej polohy, zmienku o osobe alebo si tam pridať hudbu. Nechýbajú GIF obrázky, ktoré príbeh oživia.
- Využívajte IGTV. Ukážte vašim sledovateľom, kto ste a dovoľte im nahliadnuť do toho, čo robíte. Pôsobí to veľmi priateľsky a zanechá to dobrý dojem. V priebehu live prenosu sa vás dokonca môžu pýtať rôzne otázky.
- Skvelým nástrojom, ako udržať pozornosť na profile, sú kolotočové príspevky, takzvané carousel príspevky. Je to sada maximálne 10 fotografií, ktoré viete nahrať do jedného príspevku. Užívateľovi trvá, pokým si príspevok “prelistuje”. Vďaka tomu je na vašom profile dlhšie a vy tak dosahujete lepšiu interakciu.
- To najdôležitejšie nakoniec – hashtagy. Využitie tých správnych hashtagov vám zaistí, že vás ľudia nájdu skôr. Ak máte profil, na ktorom sa venujete ekologickej kozmetike, určite by ste mali používať hashtagy ako je napríklad #eko, #ekokozmetika, #prirodnakozmetika a tak ďalej. Môže sa stať, že si niekto nepamätá presný názov vašej stránky, ale bude vedieť, že sa venujete eko kozmetike – zadá hashtag do vyhľadávania a vďaka tomu vás určite nájde. Voľte hashtagy, ktoré sú vyhľadávané viac, ale aj také, ktoré menej. Pri tých menej zadávaných máte väčšiu šancu, že práve vás Instagram zobrazí medzi prvými vo vyhľadávaní. Rovnováha medzi týmito dvoma druhmi hashtagov je tou správnou voľbou.
Algoritmus a LinkedIn
LinkedIn je pomerne nová sociálna sieť, ktorá ale nie je ako Instagram alebo Facebook a ani zďaleka nie je o zdieľaní rôznych rodinných či vtipných fotografií. Táto profesijná sieť vám môže pomôcť pri hľadaní novej práce. Jednoducho si vyplníte profil – uvediete základné informácie o vás, skúsenosti z konkrétnych pracovných pozícií či jazykové znalosti. Vytvoríte si svoju online identitu, ktorá vám otvorí dvere do siete kontaktov. Na LinkedIn-e môžete prezentovať svoje vlastné projekty a získavať na ne referencie od vašich kontaktov. Využívajte prezentovanie sa na tejto sociálnej sieti. Vďaka tomu môžete jednoduchou cestou ukázať vašim sledovateľom, čo máte v práci nové, na akých projektoch momentálne pracujete alebo váš skvelý pracovný kolektív.
Aj sieť LinkedIn využíva algoritmy, ktoré by ste mali ovládať, ak sa chcete posunúť tým správnym smerom a získať väčšiu pozornosť.
Veľmi dôležité hashtagy nechýbajú ani na LinkedIne. Vďaka využitiu hashtagov vás algoritmus zaradí do tej správnej skupiny. Váš obsah ponúkne iným čitateľom s rovnakým zameraním.
Po vytvorení osobného účtu môžete začať s prezentovaním sa. Máte možnosť ukázať vašu firmu prostredníctvom toho, že ju jednoducho označíte pri príspevku na vašom osobnom profile. Ku príspevku napíšte krátky popis o tom, kde pracujete, čo chystáte alebo čo momentálne riešite. Keďže LinkedIn uprednostňuje príspevky osobných profilov pred firemnými, máte veľkú šancu osloviť vaše publikum skôr, ako by to zvládla nejaká firma.
Zaujímavý príspevok upúta pozornosť väčšiny sledovateľov. Funguje to tak isto ako pri Facebooku alebo Instagrame – čím zaujímavejší príspevok poskytnete, tým viac ľudí zaujme a ostanú na vašej stránke dlhšie. Používať môžete aj označenia osôb, no netreba to preháňať. Označujte len ľudí alebo značky o ktorých si myslíte, že vám na daný príspevok budú reagovať. LinkedIn uprednostňuje príspevky ľudí pred príspevkami stránok, čiže vždy budete mať prehľad o tom, čo majú nové vaši priatelia.
Komentáre na LinkedIn vám zaručia až dvakrát väčší počet zobrazení. Algoritmus monitoruje váš obsah aj po získaní like. Prezdieľaním určitého príspevku podporíte autora, no algoritmus toho nie je veľkým fanúšikom. Krátke a výstižné videá v správnom formáte majú skvelý dosah. Nezabúdajte použiť titulky, keďže približne polovicu videí užívatelia sledujú bez zvuku.
Zdroje:
https://www.searchenginejournal.com/how-social-media-algorithms-work/380642/?ver=380642X3#close
https://vceliste.cz/blog/jak-funguje-algoritmus-facebooku/
https://www.digitalmag.sk/ako-funguje-algoritmus-fb-a-co-ja-s-tym/
https://evolum.sk/algoritmus-instagramu-2020/
https://www.mrinsta.com/sk/how-to-outsmart-the-instagram-algorithm-in-2021/