Čo sú „Google Rich snippets“?

Označenie „Snippet“ je v súvislosti s Google používané na bežne zobrazený výsledok vyhľadávania (SERP). Napríklad pri vyhľadávaní „ako spraviť zmrzlinu“ sa vo výsledkoch zobrazia normálne snippety. Bežný výsledok vyhľadávania – snippet sa skladá zo známej kombinácie modrého nadpisu, zeleného odkazu a popisu (meta description).

Ukážka normálneho snippetu

Ukážka normálneho snippetu

V článku sa dozviete o:

Rich snippet je doplnený o ďalšie prvky, ktoré sa zobrazujú naviac. Poskytujú tak výhodu nad ostatnými výsledkami, pretože sú doplnené o ďalšie prvky, ktoré môžu používateľa zaujať. Pôvodne sa tento výraz používal na označenie štruktúrovaných údajov pridaných na stránku, tak aby vyhľadávače lepšie pochopili obsah. Postupne sa tieto štrukturované údaje začali čoraz častejšie zobrazovať aj vo výsledkoch vyhľadávaní. Jednoduchým príkladom je hodnotenie. Napríklad pri vyhľadávaní konkrétneho modelu vŕtačky sa pri niektorých výsledkoch (snippetoch) zobrazí  aj hodnotenie produktu.

Ukážka rich snippet

Aké sú bežné typy rich snippets?

  • LocalBusiness

Tento snippet sa zobrazuje najme pri brandovom vyhľadávaní firiem. Ide o veľkú plochu na pravej strane od klasických výsledkov. Obsahuje informácie o firme, spoločnosti a pod.

  • Events

Udalosti môžu byť napríklad koncerty a rôzne podujatia. Tento typ rich snippetu obsahuje dátum a čas, a je tak vhodný pre weby, ktoré propagujú rôzne eventy, prípadne predávajú listky.

  • List

Zoznamy by mali obsahovať časti v ktorých sa popisuje viacero objektov. V zoznamoch by nemali byť veci, ktoré sú samostatné, napríklad jedna recenzia. Do zoznamu naopak patrí napríklad zoznam „hotelov v Prahe“ alebo „recepty na koláč“.

  • Products

Pri produktoch sa zobrazuje cena, hodnotenie alebo napríklad aj dostupnosť na sklade. Názov produktu nesmie byť všeobecný ako napríklad Samsung telefóny, ale mal by obsahovať presný názov napríklad  „samsung galaxy s7“. Tento typ rich snippetu sa dokonca môže zobrazovať aj vo vyhľadávaní obrázkov.

  • Recepty

Pri receptoch sa poskytujú údaje o dĺžke varenia, počte kalórií a podobne… Rovnako ako aj pri produktoch sa môže tento snipped objavovať vo výsledkoch pri vyhľadávaní obrázkov.

Ako ich pridať na stránku?

Aby google mohol nazbierať údaje pre zobrazovanie v rich snippetoch je potrebné tieto údaje poskytnúť na svojom webe v predpísanom formáte podľa štandardu. Tieto štandardy sú popísane na webe schema.org. Dobrú dokumentáciu poskytuje aj priamo Google na adrese https://developers.google.com/search/docs/guides/intro-structured-data. Vo všeobecnosti by mali byť údaje, ktoré chceme v snippetoch zobrazovať viditeľné aj na stránke.

Jednou z možností je teda nechať si štrukturované dáta do stránky doprogramovať. V prípade, že vaša stránka funguje na jednom z bežne používaných CMS je dosť pravdepodobné, že už sú napísané riešenia, ktoré vám doplnia štrukturované údaje automaticky a stačí ich len správne nastaviť.

Správnosť implementácie si môžete otestovať priamo od google na adrese https://search.google.com/structured-data/testing-tool.