Ak chcete tvoriť obsah ktorý sa počíta, prináša traffic a zarába peniaze, mali by ste klásť dôraz na SEO (search engine optimization, po slovensky optimalizácia pre vyhľadávače). Aj keď sa vyhľadávače pri pochopení kontextu a usporiadaní obsahu bez zacielenia na kľúčové slová zlepšujú, stále potrebujú pochopiť o čom váš obsah je. A to je práve miesto, kde sa osvedčia SEO copywriterské schopnosti. Píšte správne, píšte pre ľudí a zabezpečte si, aby sa vami tvorený obsah dostal k publiku, na ktoré cielite.
Čo je SEO copywriting?
Jednoducho povedané ide o tvorenie optimalizovaného obsahu, ktorý vám zabezpečí traffic a tým pádom aj peniaze. Malo by ísť o obsah, ktorý rieši problémy publika, na ktoré je zacielený, a prinúti ho ku konverzii, pričom odkaz na obsah dominuje hodnoteniu rebríčkov vyhľadávačov.
Čo treba pri tvorbe obsahu zohľadniť?
• Vašim konečným cieľom nie je zaradenie sa do vyhľadávačov. Poradie vo vyhľadávači je samozrejme dôležité, nakoniec práve to podmieňuje traffic a získavanie konverzií. Nie je však konečným cieľom.
• Vašim cieľom je vytvoriť prepojenie medzi problémom, ktorý zaujíma vaše publikum, a riešením, ktoré váš obsah ponúka. Znamená to pochopiť prečo asi ľudia vyhľadávajú tie-ktoré kľúčové slová a vytvárať obsah, pri ktorom si vaše publikum povie: „Aha, presne toto som hľadal!“
• Ak musíte riešiť kompromis medzi optimalizáciou vo vyhľadávaní a čitateľnosťou, vždy uprednostnite svoje publikum ako prvé. Obsah napísaný ľudskou rečou pre ľudí je z dlhodobého hľadiska určite prínosnejší.
Čoho sa pri tvorení obsahu vyvarovať?
SEO nie je mŕtve, ale mohlo by byť, ak by ste sa nevyvarovali týchto chýb:
• Neprirodzené zhlukovanie kľúčových slov
Neklamte vyhľadávače textami s nahustenými kľúčovými slovami. Napríklad takto:
„Elektro-store je najlepší obchod s elektronikou v Bratislave. Ak chcete prvotriednu elektroniku, vydajte sa do Bratislavy a navštívte Elektro-store. Elektro-store v Bratislave vám dá viac ako iné obchody s elektronikou.“
Je zrejmé, že autor tohto príkladu sa zameral na ľudí, ktorí v hlavnom meste Slovenska zháňajú elektroniku. Preto v texte opakoval slová „Bratislava“ a „elektronika“ tak často, ako sa len v troch vetách dá. Tento typ textov ale určite nenájdete na hodnotných priečkach vo vyhľadávačoch, navyše ani pre čitateľa nepôsobia dôveryhodne.
• Tvorenie textu pre text
Netvoríte obsah len kvôli hodnoteniu konkrétnych kľúčových slov. Kľúčové slová by mali byť relevantné pre vašu firmu a obsah zase pre ľudí, ktorí dané kľúčové slová hľadajú.
• Tvorenie obsahu bez ohľadu na kľúčové slová
Opačný extrém ako v bode vyššie. Absolútne odmietnuť SEO a nezačleniť do svojich schopností aspoň jeho základy svedčí o lenivosti tvorcu obsahu, ktorý tak len stráca čas písaním obsahu, ktorý aj tak nikto nenájde. Ak je zachytenie organického vyhľadávanie návštevnosti akýmkoľvek spôsobom dôležité na dosahovanie vašich cieľov, potom by vás SEO malo zaujímať.
2 piliere copywritingu
Bez silného základu spočívajúceho v overených spôsoboch a formách písania, ktoré predáva, sa nepohnete. Toto sú základné taktiky a techniky efektívneho copywritingu.
• Spoznajte svoje publikum
Aby mal obsah zmysel, je nutné presne vedieť pre koho píšete. Detailné zacielenie publika je kľúčom k tomu, že vaša správa sa dostane k správnemu zákazníkovi.
• Pochopte problém
Váš produkt alebo služba rieši určitý problém. Obsah, ktorý tvoríte, preto musí komunikovať informáciu prečo je práve váš produkt/služba najlepšou možno voľnou na riešenie tohto problému.
Základné princípy copywritingu
Naučte sa základné pravidlá a postavte na nich svoje ďalšie vedomosti. Začnite s týmito jednoduchými vzorcami, ktoré vám pomôžu pri tvorbe hodnotného obsahu:
• Identifikácia problému + vytvorenie naliehavosti + riešenie
Keďže ste strávili čas skúmaním vášho publika, mali by ste vedieť o problémoch, ktoré ho trápia. Do obsahu zakomponujte dôvody, prečo je práve tento problém zvlášť naliehavý a, samozrejme, ponúknite riešenie. Príklad:
Povedzme, že predávate vodu odpudzujúci prípravok na čelné sklo automobilov. Identifikácia problému: Jazda v daždi môže byť náročná, ak stierače nestíhajú odstraňovať vlhkosť z čelného skla. Vytvorenie naliehavosti: Tento problém sa zhoršuje pri jazde v búrke a v noci. Riešenie: Nastriekaním (vášho) ochranného náteru na predné sklo minimalizujete šancu nehody v dôsledku zlej viditeľnosti.
• Pozornosť + záujem + túžba + akcia
Zachyťte pozornosť čitateľa pútavým titulkom, pokračujte relevantným a zaujímavými informáciami, ktoré udržia pozornosť čitateľa a prenesú ho do ďalšej fázy, kedy inšpirujete jeho túžbu a ukážete mu ako a prečo by mu s vašim produktom či službou bolo lepšie. Článok je potom dobré zakončiť výzvou na akciu („viac sa dozviete na…“, prípadne „takto uskutočníte nákup…“ a podobne). Príklad:
Pozornosť: Pomoc pre vodičov-nočných vtákov! Môže vám zachrániť život! Záujem: Je to možné s absolútnou novinkou, ktorá sa čoskoro stane hitom. Túžba: Produkt môže byť váš za skvelú uvádzaciu cenu, ktorá sa už nebude opakovať.
Začíname so SEO: prieskum kľúčových slov
Kľúčové slova sú vodítkom, ktoré vám pomôže dosiahnuť SEO úspech. Ponúkajú nahliadnutie do potrieb vášho publika, ukazujú čo ľudia od vášho obsahu očakávajú a aký problém potrebujú vyriešiť. Takže ako nájsť vhodné kľúčové slová, na ktoré by ste sa pri tvorbe obsahu mali zamerať?
– začnite so solídnym a opakovaným výskumom kľúčových slov
– identifikujte témy, o ktoré sa zaujíma vaše publikum
– využite nástroje na vyhľadávanie kľúčových slov. Medzi populárne patrí napr. Adwords Keyword Planner, Moz Keyword Explore či LSI Graph
Spôsob, akým vo všeobecnosti tieto nástroje fungujú, je pomerne jednoduchý: zadáte kľúčové slovo a nástroj vám poskytne relevantné ukazovatele. Pri výbere kľúčových slov klaďte dôraz najmä na tieto kľúčové metrické ukazovatele:
1. Sila kľúčového slova: počet ľudí hľadajúcich kľúčové slovo.
2. Konkurencia: úroveň konkurencie pre dané slovo. V prípade vysokej konkurencie je nutná aj vysoká autorita vašej domény.
Najcennejšie kľúčové slová sú tie, ktoré majú vysokú hľadanosť a nízku konkurenčnosť.
Segmentácia a mapovanie kľúčových slov podľa úmyslu užívateľa
Zámer vyhľadávania pochopíte lepšie vtedy, ak porozumiete kľúčovým slovám ako takým. Tie spadajú do troch kategórií:
• navigačné: niekto sa snaží nájsť konkrétny web
• informačné: niekto sa snaží nájsť informácie o téme
• transakčné: niekto sa snaží o nákup tovaru či služby
Zaradiť slovo do vyššie zmienených troch kategórií nie je ťažké, no vás by mali zaujímať predovšetkým posledné dve kategórie. Následne je dôležité pochopiť kde v štruktúre marketingového lievika sa dané slovo nachádza.
Pozornosť | Príťažlivosť | Marketing | Predaj | Návratnosť |
Ľudia hovoria o téme, ktorá je relevantná pre váš brand. | Obsah, ktorý vtiahne obecenstvo na váš web. | Obsah, ktorý zákazníka nabáda k nákupu. | Spravili ste predaj, gratulujeme! | Kvalitná podpora a obsah pomôže k opakovaným návštevám vášho webu. |
Brand | Váš web | nákup | Stabilný zákazník | |
Navigačné / informačné | Informačné / transakčné |
Ako presne zistíme čo ľudia hľadajú?
Keď už máte vhodné kľúčové slová, je načase zistiť čo presne prostredníctvom nich ľudia hľadajú.
• Skontrolujte umiestnenie v SERP, teda v Search engine result page alebo stránke výsledkov vyhľadávania. Umiestnenie v SERP vypovedá o kvalite a optimalizácii webu, no väčšinou sa „ráta“ len umiestnenie na prvej či druhej stránke SERP – ďalšie pozície veľkú návštevnosť neprinášajú.
• Ak sú výsledky vyhľadávania zmiešané (rôzne špecifické témy), je možné, že vyhľadávače nedokážu podľa danej frázy presne určiť jej zacielenie. V takom prípade je vhodné zvoliť konkrétnejší výraz.
Latentné sémantické indexovanie: Zacielenie na tému
LSI odkazuje na procesy, ktoré vyhľadávačom pomáhajú pochopiť vzťahy medzi súvisiacimi slovami. Prakticky to znamená, že musíte zahrnúť aj pojmy, ktoré súvisia s vaším primárnym kľúčovým slovom. To vám pomôže zacieliť nie jedno kľúčové slovo, ale tému ako celok.
• Moz alebo Ahrefs Keyword Explorer sú platformy, ktoré vám uľahčia zostavenie zoznamu súvisiacich výrazov.
• Súvisiace výrazy poskytuje na spodnej časti okna s výsledkami vyhľadávania aj Google. Nech sú pre vás zdrojom nápadov pre obsah, ktorý môžete vytvoriť, prípadne pre výrazy, ktoré by ste mohli brať do úvahy.
• Využite LSI Graph, je zdarma. Navštívte danú lokalitu, zadajte kľúčové slovo a nechajte nástroj, aby vám našiel tony LSI termínov.
Takže: ako napísať SEO-optimalizovaný obsah
Píšte v prvom rade pre ľudí a až potom rozmýšľajte na tým, ako text prispôsobiť aj pre vyhľadávacie nástroje.
– Titulný tag (kategória) a Meta popisky
Kľúčové slovo by vždy malo byť súčasťou názvu kategórie a malo by sa objaviť aj v Meta popisku. To sú tie modré linky a informačné snippety, ktoré sa objavujú ako výsledky vyhľadávania.
• Ak sa dá, umiestnite kľúčové slovo čo najbližšie k začiatku riadku, avšak tak, aby bol text ľahko čitateľný a pôsobil prirodzene (to je hlavné).
• Meta popisky sa nepoužívajú na určenie poradia stránok, sú však dôležitou podporou prekliknutí a posilňujú relevanciu vášho obsahu.
– Umiestňovanie kľúčových slov na stránke
Kedysi marketéri nasekali kľúčové slova kamkoľvek sa len dalo, čo vyústilo do hrozných textov, ktoré sa ale umiestňovali vysoko, pretože vyhľadávače nepracovali pri odhaľovaní balastu tak účinne ako dnes.
Takže znova: Ak chcete uspieť, myslite pri tvorbe obsahu najskôr na ľudí a až potom na vyhľadávače. Tie však stále potrebujú isté pokyny k pochopeniu vášho obsahu, preto je strategické umiestňovanie kľúčových slov stále dôležitou témou pre optimalizovanie webu.
• URL: mala by obsahovať primárne kľúčové slovo
• H1: Nadpis by mal byť v značke H1 a mal by obsahovať primárne kľúčové slovo
• H2 a H3 podtitulky: mali by zahŕňať sekundárne frázy súvisiace s kľúčovým slovom
• Úvod: Ak je kľúčové slovo témou vášho obsahu (čo na 99% je), malo by byť ľahké sa naň odvolať už v úvode.
• Obsah: Kľúčové slovo a s ním súvisiace frázy by sa v obsahu mali prirodzene vyskytovať.
Uvedomte si, že vyhľadávače sú dnes presnejšie v pochopení prepojení medzi rôznymi slovami, ktoré v zásade znamenajú to isté. Napríklad obsah spomínajúci červené plátenky sa vám môže zobraziť aj v prípade, že do vyhľadávača zadáte heslo červene tenisky. Vyhľadávače rozumejú tomu, že tenisky a plátenky sú takmer to isté a že ľudia si tieto výrazy zamieňajú. Aj tak je ale vhodnejšie, ak do textu nezadáte len jedno kľúčové slovo – vyhľadávače odmeňujú vyšším rankingom obsah, ktorý je pestrý. To znamená, že obsah by mal okrem kľúčového slova obsah aj ďalšie informácie a výrazy súvisiace s jeho hlavnou tému.