V tomto článku si podrobne vysvetlíme na akom princípe fungujú základné piliere digitálneho marketingu – retargeting a remarketing, a to konkrétne:
- čo je retargeting a na koho je cielený
- základné formy retargetingu
- čo je remarketing a ako ho využiť
- krátka rekapitulácia nakoniec
Určite to poznáte aj vy – prehliadate si nejakú webovú stránku s úmyslom zakúpiť tovar, prípadne vložíte produkt, ktorý vás zaujal, do košíka, no z nejakého dôvodu sa rozhodnete nákup neukončiť. Zrazu však máte pocit, že reklama na konkrétny, alebo jemu podobný produkt na vás vyskočí z takmer každej inej stránky, ktorú navštívite online. Možno to považujete za otravné, alebo naopak, značku si zapamätáte, doslova sa Vám vryje do pamäti. A práve o tom je retargeting a remarketing – dôležité marketingové techniky, ktoré prostredníctvom cielenej reklamy motivujú užívateľa k tomu, aby prejavil záujem o určitý produkt a zakúpil si ho.
Dôležitým faktorom spomínaných techník je, že ich cieľovou skupinou sú užívatelia, ktorí už v minulosti zablúdili na určitý web, alebo boli napríklad v kontakte s jeho facebookovou stránkou, no na webstránke neprebehla žiadna konverzia. Konverziou môže byť akákoľvek udalosť, ktorá prináša spoločnosti hodnotu – môže to byť nákup produktu, alebo vyplnenie kontaktného formulára. Dôvody, prečo návštevníci nedokončili konverziu, môžu byť rôzne – možno ich odradila cena, alebo ich upútal produkt u konkurencie. Pointou však zostáva, že si nič neobjednali, nezakúpili, alebo v košíku po nich zostal nejaký produkt. Pre marketérov je preto zásadná otázka, ako podporiť predaj na ich stránke tak, aby užívatelia prejavili záujem o to, čo im ponúkajú, a teda ako ich na web priviesť znovu? Pýtate sa prečo? Pretože práve pri takýchto užívateľoch je väčšia pravdepodobnosť, že keď sa spätne vrátia na danú stránku, niečo si aj zakúpia. A hoci spoločným cieľom týchto dvoch marketingových techník je zvýšenie miery konverzie na webových stránkach, nejedná sa o jednu a tú istú vec, tak ako si to mnohí myslia. Kľúčový rozdiel medzi nimi spočíva práve v stratégii, akou oslovujú cieľovú skupinu užívateľov.
Poďme si teda spoločne vysvetliť na akom princípe tieto techniky fungujú, a aké sú medzi nimi rozdiely. Pre lepšie pochopenie tohto konceptu sa skúsime na ne pozrieť očami marketéra, a to pekne od začiatku.
Zdroj: https://www.mdirector.com/storage/2018/09/productos.jpg
ČO JE RETARGETING A NA KOHO JE CIELENÝ?
Retargeting je digitálna marketingová stratégia, ktorá pomáha marketérom identifikovať užívateľov, ktorí nedávno navštívili ich web, alebo reagovali na ich predchádzajúcu reklamu. Výhodou pre marketéra je možnosť priamej komunikácie s užívateľmi, ktorí už poznajú jeho značku, a teda marketér vie lepšie pochopiť, ako ich osloviť a prispôsobiť reklamu tak, aby odrážala záujmy užívateľa.
Celý proces retargetingu spočíva v tom, že v momente, keď užívateľ navštívi webstránku, klikne na určitý produkt (resp. pridá produkt do košíka), uložia sa v jeho prehliadači cookies, ktoré zaznamenávajú jeho aktivity počas pohybu na stránke. Vďaka informáciám o aktivitách užívateľa môže marketér cieliť reklamu na týchto návštevníkov. Táto reklama je častokrát zobrazovaná prostredníctvom inzertných platforiem, ako sú Google Ads alebo Facebook. Práve tieto platformy umožňujú, aby sa reklama objavila aj na ďalších stránkach zapojených do reklamnej siete.
Základným spôsobom, ako merať návštevnosť na webovej stránke, je Google Analytics. Marketérom stačí zadať kód do zdrojového kódu stránok a táto aplikácia bude za nich merať návštevnosť. Pri návšteve užívateľa na webe sa im potom vďaka zozbieraným informáciám podarí jednoduchšie zacieliť na nich reklamu cez Google. Na podobnej báze funguje aj Facebook – v reklamnom účte môže marketér vytvoriť skript s názvom Facebook Pixel, vďaka ktorému je možné sledovať aktivity návštevníkov na konkrétnej webstránke a na základe týchto aktivít cieliť reklamu na Facebooku, či Instagrame.
Retargeting vo všeobecnosti rozlišujeme na dve kategórie a to ¢on-site¢ a ¢off-site¢ retargeting, podľa druhu interakcie s užívateľom. Pozrime sa teda na tieto pojmy o čosi bližšie.
ZÁKLADNÉ FORMY RETARGETINGU:
- on-site retargeting
Táto metóda je cielená na užívateľov, pokiaľ sa stále nachádzajú na webe, a teda zámerom je udržať záujem užívateľa o produkty a docieliť nákup. Bežnou aplikáciou na webstránkach je spustená ¢vyskakovacia¢ správa, keď sa návštevník chystá opustiť stránku. Väčšinou je správa prispôsobená svojím obsahom tak, aby udržala návštevníka na stránke, alebo aby zväčšil objem svojho nákupu. V praxi to znamená, že prostredníctvom takýchto správ môžu značky zbierať kontakty na svoj ¢email list¢ (tzv. leads), a tým pádom ďalej komunikovať s užívateľmi v blízkej budúcnosti, čo je celkom dobrý taktický ťah zo strany marketérov. Alebo môžu takéto správy využiť na to, že ak si napríklad zákazník kupuje nový telefón, tak e-shop mu môže navrhnúť, aby si rovno dokúpil k svojmu telefónu aj ďalšie príslušenstvo (tzv. upselling).
- off-site retargeting
Na to, aby ste boli cieľovou skupinou retargetingu však nemusíte ísť na samotný web nejakej konkrétnej značky, stačí, že prejavíte záujem o jej produkty napríklad na sociálnych sieťach.
Ako to funguje? Predstavte si, že na Facebooku, alebo inej sociálnej platforme vidíte tričko s nejakým vtipným popisom. Ak vás tričko zaujme natoľko, že mu dáte ¢like¢, je veľmi pravdepodobné, že sa vo vašom informačnom kanáli zobrazí podobná reklama. Je to preto, lebo značka vás identifikovala ako potenciálne zainteresovaného užívateľa a ¢retargetovala¢ na vás svoju reklamu.
Retargeting je vhodný ako stratégia, keď:
- zákazník navštívil web, prejavil záujem o produkty, ale nič si nekúpil
- chcete čo najdlhšie udržať zákazníka na stránke s vidinou zakúpenia nejakého produktu
- zákazník si vložil tovar do košíka, ale neukončil transakciu – vtedy je napríklad vhodné mu ponúknuť nejakú zľavu ako motiváciu k nákupu
- chcete motivovať zákazníka, aby zanechal svoju emailovú adresu, a tak ho bude možné kontaktovať prostredníctvom cielenej reklamy cez email, alebo ho napríklad informovať o prebiehajúcich zľavách na určitý tovar.
Zdroj:https://viralwoot.com/blog/wp-content/uploads/2016/07/remarketing.jpg
ČO JE REMARKETING A AKO HO MOŽNO STRATEGICKY VYUŽIŤ?
Poďme si teraz spolu prejsť, o čom je druhá spomínaná marketingová stratégia, remarketing.
Práve tento pojem je, ako sa hovorí, ¢jablkom sváru¢ v marketingovom svete. Niekedy sa totiž názov retargeting skloňuje rovnako ako remarketing, a teda mnohí si ho mýlia. Je to preto, že majú spoločný cieľ. A hoci samotná terminológia nie je až taká podstatná, dôležité je, aký je spôsob stratégie. Zatiaľ čo retargeting sa zameriava na to, aby rýchlejšie posunul návštevníka stránky smerom k ¢pokladni¢, remarketing je v tomto duchu trochu tradičnejší, a je skôr založený na pripomenutí sa užívateľom, napríklad prostredníctvom emailov. Funguje to na princípe, že značky kontaktujú emailové adresy vo svojej databáze, aby sa im pripomenuli, alebo ich informovali o tom, čo je u nich na webe nové, napríklad nová kolekcia tovaru, alebo zľava na nákup. Emailový marketing má svoju výhodu hneď z niekoľkých dôvodov- jednak marketéri môžu zacieliť svoju reklamu na zákazníkov, ktorí už v minulosti prejavili záujem o ich produkty, niečo si kúpili, alebo na zákazníkov, ktorí pravidelne kupujú určitý tovar. Tak prečo sa im nepripomenúť a zároveň si zaistiť potenciálny obrat na stránke. Inými slovami, cielenie reklamy je značne jednoduchšie. Reklamy pre remarketing sú zároveň väčšinou lacnejšie, pretože marketéri cielia na existujúcich zákazníkov.
Remarketing je vhodný ako stratégia, keď:
- značky doplnia na svojich stránkach nový tovar a chcú ho publikovať
- značky chcú zvýšiť svoje marketingové povedomie (tzv. branding)
- po určitej dobe sa značky chcú ľuďom pripomenúť s tým, čo je u nich nové.
KRÁTKA REKAPITULÁCIA NAKONIEC:
Za posledné roky v marketingovom svete akoby postupne prestala existovať jednoznačná hranica medzi tým, ako rozlišovať retargeting od remarketingu. Preto sa mnohým môže zdať, že tieto dve marketingové techniky sa navzájom v mnohom prelínajú. Dôležitým faktom zostáva, že majú spoločný cieľ – zvýšiť konverzie tak, aby naviedli potenciálnych zákazníkov na web a motivovali ich nakupovať. Rozdiel spočíva v stratégii, akou marketér komunikuje – pri retargetingu chce posunúť zákazníka čo najrýchlejšie k dokončeniu konverzie, pričom pri remarketingu s ním chce naďalej udržiavať komunikáciu, prevažne vo forme emailového marketingu.
Zdroje:
Remarketing vs. Retargeting: What’s the difference? [2015 Update]
https://www.searchenginejournal.com/remarketing-vs-retargeting/379703/
https://www.brafton.com/blog/strategy/remarketing-vs-retargeting-whats-the-difference/