Údaje o návštevnosti vašej konkurencie môžu byť veľmi cenným zdrojom informácii. V článku si prejdeme niekoľko bezplatných nástrojov, pomocou ktorých môžete odhadovať návštevnosť stránok.
Údaje o návštevnosti
Veľmi dôležité informácie, ktoré môžeme od konkurencie získať, sú údaje o organickej návštevnosti. Organická návštevnosť označuje návštevníkov, ktorí prišli na danú stránku cez vyhľadávač (Google, Yahoo, Azet, atď) po zadaní kľúčového slova a následne po kliknutí na odkaz. Ak zistíme, na aké konkrétne kľúčové slová reagovali zákazníci konkurencie, môžeme ich využiť ako podklad pri tvorbe nášho obsahu, prípadne jeho zlepšení.
Organickú návštevnosť na našej stránke zistíme v Google Analytics – Acquisition – All Traffic.
Ďalšou formou návštevnosti môže byť platená návštevnosť pomocou PPC reklamy – platenie za kliknutie na reklamu. Zákazníkovi sa po zadaní kľúčového slova objavia platené výsledky vyhľadávania, kt. sa zvyčajne zobrazujú nad organickými výsledkami. Na základe odhadu platenej návštevnosti je možné dopočítať, aké sú výdavky konkurencie na reklamu. Pre orientačný výpočet si spočítate koľko ste vo vlastných kampaniach na podobné kľúčové slovo zaplatili priemerne za jedného používateľa a následne z toho prepočítate akú sumu platí konkurencia mesačne.
Existuje niekoľko nástrojov, ako sa dá odhadnúť denná návštevnosť konkurenčnej stránky.
IAB – združenie pre internetovú reklamu
Dôvod, prečo sme spomenuli práve IAB monitoring na sledovanie konkurencie je ten, že z nej dostaneme pravdivé a relevantné údaje. Väčšie internetové portály, alebo rôzne predajné stránky sa do merania zapoja dobrovoľne, vložia si na svoje stránky resp. do zdrojového kódu stránky zberný skript, ktorý sleduje návštevnosť a súhlasia s tým, že budú údaje o návštevnosti verejne dostupné.
IAB monitoring zároveň meria aj počet zobrazení, čas ktorý užívateľ na stránke zostane, zariadenia z ktorých boli stránky pozerané prípadne iné zaujímavé údaje.
Graf na stránke si môžete nastaviť na konkrétne dni alebo mesiac. Stránka je v slovenskom jazyku, avšak štatistické údaje sú v angličtine, no ak je to potrebné, dá sa zmeniť anglický jazyk na slovenský.
SimilarWeb
Similar Web ponúka okrem odhadovania návštevnosti aj prehľad, z akej krajiny návštevníci pochádzajú, analýzu kľúčových slov, zisťuje zdroje návštevnosti stránky, ktoré môžeme rozdeliť na sociálne siete, email, reklama, priamy prístup, odkazy, vyhľadávanie v prehliadači.
Čo sa týka sociálnych sietí, analyzuje z ktorej stránky ako je napríklad Facebook, YouTube, Reddit, Twitter alebo Instagram prichádza najviac návštevníkov. Analýza dát sa vykonáva za obdobie šiestich mesiacov.
Okrem spomínaných funkcií má ešte množstvo ďalších funkcií zameraných napríklad na marketing alebo predaj. Výhodou SimilarWeb je, že poskytuje vyhľadávanie a zobrazovanie štatistík zadarmo, nevýhodou môže byť, že je potrebná znalosť angličtiny, avšak pohyb na stránke je celkom intuitívny. Okrem konkurencie je možné sledovanie aj vlastnej internetovej stránky a na základe porovnania údajov z meracích nástrojov návštevnosti je možné porovnať, či SimilarWeb poskytuje relevantné údaje.
SpyFu
SpyFu (Americká analytická spoločnosť) poskytuje analýzu stránky, či už konkurenčnej alebo vlastnej. Funguje od roku 2005 a tak ako aj SimilarWeb ponúka analýzu kľúčových slov a odhad návštevnosti. Čo sa týka kľúčových slov, zameriava sa na kľúčové slová, ktoré konkurencia nakúpila v službe google Adwords, a tiež kľúčové slová, na základe ktorých sa stránka zobrazuje vo výsledkoch vyhľadávania.
Použitie s obmedzenými funkciami je zadarmo a ak by mal niekto záujem o pravidelnú analýzu, cena za používanie začína od 33 dolárov mesačne s 30 dňovou zárukou vrátena peňazí. Výhoda SpyFu je tá, že dokáže získať rôzne údaje až 13 rokov dozadu.
Na kľúčové slová a SEO stránky je napríklad zameraný aj nástroj Ahrefs a SEMRush , ktorých cena začína na 99 dolároch mesačne.
Mohli by sme pokračovať, pretože nástrojov na analýzu návštevnosti, kľúčových slov, spätných odkazov prípadne iných dôležitých štatistických údajov je veľké množstvo, avšak je na každom, ktorá stránku mu viac vyhovuje.
Výber úspešnej konkurenčnej stránky
Pri výbere je dobré zvoliť konkurenčný web, ktorý je úspešný. Úspešnosť konkurenčného webu môžeme posúdiť napríklad na základe finančných výsledkov prevádzkujúcej firmy.
Stránky, ktoré sú nečitateľné, majú umelo vytvorené odkazy alebo ukradli obsah iného webu sú slabo hodnotené a tým pádom aj málo navštevované.
Napríklad, ak by sme sa zaoberali predajom nábytku, po zadaní kľúčového slova „nábytok“ do vyhľadávača sa nám po PPC reklame na prvom mieste zobrazila stránka www.novynabytok.sk. Pre zistenie finančných výsledkov e-shopu použijeme finstat.sk.
- Prehľadná stránka
- Kľúčové slová
- Popisy produktov
- Blog a poradenstvo
- Návštevnosť
Pre porovnanie sme našli stránku nabytokkollarova.sk, ktorá sa taktiež venuje predaju nábytku. Pozícia stránky bola na štvrtej strane ( málokedy zákazník vyhľadáva už na druhej strane). Po analýze sme zistili nasledovné:
- Pozícia vo vyhľadávaní
- Kľúčové slová
- Obsah stránky
- Návštevnosť
Ako môžeme vidieť na obrázku nižšie, údaje z finstatu ukazujú pozitívne čísla, čo môže byť z dôvodu prevádzky kamenných predajní. Táto konkurencia je z finančného hľadiska úspešná, avšak webovú stránku by sme si ako príklad nebrali.