Začíname s analýzou kľúčových slov

Analýza kľúčových slov je jednou z najdôležitejších aktivít v oblasti marketingu s vysokou mierou návratnosti. Správny výber kľúčových slov môže váš web nakopnúť nahor, zatiaľ čo zameranie sa na nevhodné kľúčové slová ho s 99% istotou potopí. Okrem toho, výskumom dopytu po kľúčových slovách na trhu môžete zistiť nie len to aké frázy a termíny spojiť so SEO, ale dozviete sa viac aj o svojich zákazníkoch ako takých.

Vďaka analýze kľúčových slov nielen že privediete návštevníkov na váš web – vy získate tých správnych návštevníkov, ktorí budú konvertovať. Budete môcť predpovedať posuny na trhu, reagovať na meniace sa podmienky a produkovať služby a obsah, ktorí ľudia na webe aktívne hľadajú.

Ako zhodnotiť silu kľúčového slova

Akú hodnotu má to-ktoré kľúčové slovo pre váš web? Povedzme, že vlastníte online obchod s obuvou – máte viac obratov od ľudí, ktorí hľadajú „hnedé topánky“ alebo „čierne topánky“?

Kľúčové slová, ktoré návštevníci zadávajú do vyhľadávačov, sú pre webmasterov k dispozícii. Aby sme pochopili hodnotu kľúčových slov, musíme pochopiť vlastné webové stránky, spraviť hypotézy, testovať a testy opakovať.

Základný proces hodnotenia kľúčového slova

  • Pýtajte sa sami seba: je kľúčové slovo relevantné pre obsah vášho webu? Nájdu ľudia na vašom webe to, čo na základe kľúčového slova hľadajú, a budú s tým spokojní?
  • Pochopenie toho, ktoré webové stránky sa pod kľúčovým slovom zobrazujú, vám dá cenný prehľad o náročnosti súťaže a iež o tom aké náročné bude získanie relevantnej pozície. Výbornú automatickú analýzu konkurencie vám vytvorí LongTailPro.
  • Kúpte testovaciu kampaň pre kľúčové slovo v službe Google AdWrods a/alebo Bing Adcenter. Ak vaša webová lokalita nezhodnotí kľúčové slovo, môžete napriek tomu kúpiť „testovací traffic“ aby ste zistili ako dobre konvertuje. V službe Google AdWrods nastavte „exact match“ a nasmerujte návštevnosť na relevantnú stránku vášho webu. Sledujte zobrazenia a mieru konverzie v priebehu najmenej 200-300 kliknutí.
  • Pomocou zhromaždených údajov určíte presnú hodnotu každého kľúčového slova. Povedzme, že vaša reklama vygeneruje 5000 zobrazení denne, z ktorých 100 ľudí príde na váš web, no konverziu (a celkový profit na úrovni napr. 300€) získate od troch z nich. V tomto prípade vám každý jeden návštevník vášho webu, ktorý sa naň dostal skrz to-ktoré kľúčové slovo, priniesol 3€. Tých 5000 zobrazení za 24 hodín by mohlo generovať mieru prekliknutia medzi 18% – 36% , čo by znamenalo 900 – 1800 návštevníkov denne (pričom každý by vám „robil“ profit 3€).

Pamätajte, že hľadáte kľúčové slovo relevantné pre váš web, slovo s dostatočnou mierou hľadanosti a zároveň nízkou konkurenciou.

Pochopenie longtailových výrazov

Vráťme sa k eshopu s obuvou – bolo by super zaradiť medzi kľúčové slová slovo „topánky“. Či?

Je na pohľad úžasné riešiť jednoduché, všeobecné kľúčové slová, ktoré dosahujú 5000 vyhľadávaní denne, v skutočnosti ale tieto populárne výrazy tvoria menej než 30% vyhľadávaní na webe. Zvyšných 70% spadá pod tzv. long tail – stovky unikátnych viacslovných vyhľadávaných výrazov. Long taily sú super aj preto, že zväčšia konvertujú oveľa lepšie. Osoba, ktorá hľadá „topánky“, väčšinou len browsuje po webe a nie je pripravená nakupovať. Ale človek, ktorý hľadá „pánske kožené topánky hnedej farby na zimu“ má svoju peňaženku otvorenú a je pripravený ju použiť…

Výskum kľúčových slov – zdroje

Kde získame všetky znalosti o dopyte po kľúčových slovách a odporúčaniach kľúčových slov?

Zo zdrojov ako tieto:

  • Mozart Explorer – poskytuje presné mesačné údaje o objeme vyhľadávania, odhadovanú mieru prekliknutia, návrhy súvisiacich kľúčových slov a mnoho ďalšieho.
  • Google AdWords Keyword Planner Tool – okrem návrhu kľúčových slov predpovedá aj náklady na spúšťanie platených kampaní.
  • Google Trends
  • Microsfot Bing Ads Intelligence
  • Wordtracker´s Free Basic Keyword Demand

Obtiažnosť kľúčových slov a šance na úspech

Aby sme vedeli na ktoré kľúčové slova sa zamerať, je dôležité nie pochopiť nie len dopyt po danom termíne alebo frázy, ale aj objem práce potrebnej na dosiahnutie vysokého rankingu. Ak veľké značky a weby s vysokou „page authority“ (hodnotí sa od 0 do 100, pričom stredná miera autority sa pohybuje na úrovni 30-40 a vysoká nad 40) získavajú prvých 10 výsledkov vo vyhľadávaní a vy práve začínate, boj o prvé pozície vo vyhľadávaní môže trvať aj roky.